Burlesque – the montage…

opening-number

Na veel geschuif in de planning ben ik eindelijk kunnen beginnen aan de montage van My Personal Burlesque, de tweede avondvullende show van Sinners Dollhouse. En waar de dansgroep ging voor een stap verder dan vorig jaar, zo ook de captatie ervan.

Vorig jaar was alles redelijk on the fly en had ik één bemande camera bij waar ik zelf achter stond, aangevuld met twee kleine sony mini camera’s. De eerste om toch een ruim algemeen beeld te hebben, de andere een heel leuk topshot dat centraal boven het podium hing om een ruim vogelperspectief aan te bieden. Het enige nadeel aan deze opstelling was dat je nooit van close-up naar close-up kon knippen in de montage, omdat er maar één camerahoek beschikbaar was die dit kon. De twee andere beelden waren ruim.

stan-achter-de-cameraVandaar dat de opstelling dit jaar met één camera werd uitgebreid. Er waren drie LDK6000 camera’s van Grassvalley mee als hoofdcamera’s, waarvan één het ruime beeld verzorgde en de andere twee bemand waren om close beelden aan te bieden. Deze kon ik vanuit de regie afregelen zodat ze er alle drie hetzelfde uitzagen. Er was ook nog één sony minicam mee deze keer, maar jammer genoeg was er geen trussing aanwezig om centraal een topshot te maken en moest ik me tevreden stellen met een hoge camera op het balkon aan de jardin kant. Nadeel hiervan, was dat een deel van het podium afgedekt werd door het gordijn en het shot minder interessant was dan een écht vogelperspectief.
Dit jaar was mijn rol dus eerder die van beeldtechnieker/regisseur, vanuit de regie had ik een perfect beeld van wat de twee cameramensen aan het doen waren en kon ik ques geven via de intercom om specifieke shots te bemachtigen. Deze werkwijze gaf me aan het eind van de avond een veel beter gevoel omdat ik zeker was dat ik de nodige shots had om in de montage iets leuk te maken.

Ook audiogewijs was er een upgrade dit jaar. In plaats van de ingebouwde microfoon van de camera, stonden er dit keer meerdere micro’s opgesteld om publieksreacties op te vangen. Het is de bedoeling om de muziek er dit jaar opnieuw onder te mixen en geen gebruik te maken van de opgenomen muziek uit de zaal. We zijn er zelfs in geslaagd om de MC dit jaar een micro op te prikken! Kwestie dat je al zijn grappen goed kunt begrijpen, auditief dan toch… Dit alles werd door een Yamaha mengtafel geduwd om de niveaus te regelen en mee opgenomen met het beeld.

down-below1

Momenteel ben ik door de ruwe montage door. Dit wil zeggen dat ik alle camera’s sync op de tijdslijn heb gelegd, de beste beelden van elke camera heb geselecteerd en daarmee ben beginnen monteren. De dansnummers zijn zo goed als af en de MC zijn babbeltjes zijn korter geknipt om het tempo omhoog te krijgen. Dit geheel moet nu nog een beetje fijner afgewerkt worden. Zorgen dat alle overgangen tussen de nummers vloeien dat je niet voelt dat de stille momenten eruit geknipt zijn.
Daarna is het de beurt aan de audio. Zorgen dat je niet hoort dat de MC ingekort is en vooral: de muziek er terug onder mixen! Momenteel bevat de mix acht audiosporen. Zes voor de micro’s, twee voor de MC. Daar komen natuurlijk nu nog 2 bij voor de muzieknummers en daarna moeten we alles in balans brengen. Audio is niet mijn specialisatie, maar het lijkt me een leuke uitdaging.

Waarmee ik eigenlijk gewoon wil zeggen dat ik deze week weet wat doen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s